Częstym powodem zgłaszania się pacjenta do okulisty jest również nagły ból oka. Należy podkreślić, że nie każde schorzenie okulistyczne przebiegające z bólem oka jest groźne, ale większość powinna skłonić pacjenta do wizyty u lekarza.
Zdjecie - /media/1032/bol_oka_1.jpg Zdjecie - /media/1033/bol_oka_2.jpg Zdjecie - /media/1034/bol_oka_3.jpg

PRZYCZYNY:

• Zapalenie rogówki Przyczyną zapalenia rogówki mogą być czynniki bakteryjne, wirusowe, rzadko - grzybicze. Dość często spotyka się zmiany w przebiegu zespołu suchego oka. Objawy: Oko jest zwykle bardzo zadrażnione, bolesne, występuje światłowstręt i łzawienie. Powikłaniem zapalenia rogówki jest przetrwanie owrzodzenia, które nie leczone lub leczone niewłaściwie może doprowadzić do przebicia rogówki i poważnych następstw.

• Ostre zapalenie spojówek Objawy: silne przekrwienie spojówek, ból oka pod postacią pieczenia, uczucie obecności ciała obcego lub piasku pod powiekami, towarzyszą temu często: światłowstręt, łzawienie, zwężenie szpary powiekowej Leczenie: Zależy od przyczyny: miejscowo antybiotyki

• Zapalenie błony naczyniowej Objawy: bolesność, zadrażnienie, przekrwienie oka, może prowadzić do nagłego zaniewidzenia. Leczenie: Krople poszerzające źrenice, steroidy, antybiotyki.

• Ostry atak jaskry Objawy: silny ból oka i głowy, często połączony jest z nudnościami i wymiotami. Stwierdza się: silne przekrwienie spojówek, przymglenie rogówki, a zwłaszcza wyraźne spłycenie komory przedniej, źrenica jest poszerzona, nie reagująca na światło, gałka oczna - twarda i bolesna przy ucisku Leczenie: szpitalne.

• Jęczmień powieki, ropień powieki to ostre schorzenie o etiologii bakteryjnej Objawy: silna bolesność i obrzęk powieki. Duży obrzęk z obecnością ropy spotykany jest w ropniu powieki, zapaleniu spojówek Leczenie: Krople, maści z antybiotykiem i sterydem, rozgrzewanie

• Ostre zapalenie gruczołu łzowego Przyczyną może być zakażenie. Objawy: silny ból powieki w okolicy górno-bocznej, często połączony z obrzękiem, powiększenie i bolesność węzłów chłonnych. Schorzenie to może przejść w postać przewlekłą, stąd konieczna jest interwencja okulisty. Leczenie: polega na miejscowym lub ogólnym zastosowaniu antybiotyków.

• Zapalenie woreczka łzowego może przebiegać w postaci ostrej lub przewlekłej. Przebieg ostry – objawy: silne zaczerwienienie, obrzęki i bolesność skóry w okolicy woreczka łzowego. Spojówki są przekrwione, a w woreczku łzowym gromadzi się ropa. Stan ostry – leczenie: Stosuje się kurację antybiotykową oraz kompresy rozgrzewające. Stan przewlekły polega na zbliznowaceniu dróg łzowych i stałym łzawieniu. Zapalenie woreczka łzowego może pojawić się także u noworodków i małych dzieci.

• Choroby dróg łzowych rzadko wrodzona wad dróg łzowych, częściej zdarzają się przypadki zapalenia dróg łzowych. Ropne zapalenie kanalika może być spowodowane przez baterie: paciorkowce, dwoinki zapalenia płuc, pałeczkę ropy błękitnej lub grzyby chorobotwórcze. Objawy: obrzęk, bolesność i zaczerwienienie skóry w jego okolicy. Leczenie: polega na płukaniu dróg łzowych antybiotykami.

• Niedrożność dróg łzowych Objawy: Łzawienie, ropna wydzielina, zaczerwienienie, obrzęk. Może być spowodowane niedrożnością przewodu łzowego, często mówi się w takich przypadkach o opóźnieniu rozwoju dróg łzowych i zastoju łez, które ulegają zakażeniu bakteryjnemu. Leczenie: polega na płukaniu dróg łzowych antybiotykiem, a w przypadku braku poprawy - na sondowaniu. Przeważnie po wykonaniu takiego zabiegu wszelkie objawy choroby ustępują.

• Urazy gałki ocznej (w tym oparzenia chemiczne, termiczne) Urazy gałki ocznej należą do nagłych stanów chorobowych, mogą być tępe lub perforujące, a dotyczyć przedniego odcinka oka: powiek i rogówki lub odcinka tylnego. Urazem gałki ocznej są także wszelkie wnikające ciała obce, oparzenia termiczne i chemiczne, uszkodzenie energią promieni świetlnych. Leczenie: szpitalne.